Welcome...Selamat Datang...

Sabtu, 12 Desember 2020

Kumaknai Merdeka













merdeka ...

jika aku mau lebih mencintai

daripada minta dicintai

jika aku mau lebih banyak memberi

daripada meminta

jika aku mau lebih memahami

daripada minta dipahami

jika aku lebih banyak memuji

daripada sering mencela

jika aku mau lebih banyak mendengarkan

daripada banyak bicara yang tak perlu

jika aku lebih utamakan akal budi dan pikir

daripada senantiasa bersikap nyinyir

jika aku lebih mengutamakan kewajiban

daripada menuntut hak

jika aku lebih tekun berusaha

daripada sering mengeluh

jika aku lebih banyak kerja nyata

daripada omong doang


***

Solo, Kamis, 15 Agustus 2019. 8:51 am

'salam damai penuh cinta'

Suko Waspodo

antologi puisi suko

ilustr: Pena Rohani Katolik


0 comments:

Posting Komentar